I forrige historietime spilte jentene i klassen Assains Creed 3. Vi ble delt inn i grupper på fire og fire. To personer på gruppa fikk som oppgave å spille, ta notater og lage spørsmål knyttet til hendelsene i spillet, mens de to andre skulle være reaserchers, og finne svar på spørsmålene som ble laget. Tanken var at de som skulle undersøke på nettet skulle sitte på datasalen, men det ble så mye styr med å komme i gang og liknende, så vi bestemte oss for å sitte samlet for å være så effektive som mulig.
Hvis man ser bort ifra at mye av tiden ble brukt på å rigge istand spillkonsollene og delegere oppgaver, synes jeg at spilldagen gikk veldig bra. Det var en helt annerledes undervisningsmåte, og jeg opplevde ting mye mer interessant gjennom spillet enn det å bare sitte og lese. Jeg lærte mer om koloniene i Amerika og deres synspunkt på det å være britiske kolonier. Jeg visste ikke at dette var noe de så gjerne ville vekk fra, noe jeg fikk inntrykk av gjennom spillet. For at jeg skulle lært mer, så er jeg enig med Magnus om at vi burde startet i Boston, fremfor å bruke så mye tid på å spille oss frem til dette tidspunktet selv. Da ville vi nok fått mye mer fakta og ting å skrive om, men dette er noe man bare må ta med seg videre og endre på neste gang til når guttene skal spille for eksempel.
Mange lærere og elever som ikke har prøvd å bruke dataspill til læring, vil nok si at det bare er tull, og de ser nok ikke helt alvoret i det. Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg hadde de samme tankene før vi begynte å spille jeg også. Jeg tenkte at det kom til å være bortkastet tid, men at det sikkert kom til å være morsommere enn vanlig undervisning. Ja, det var morsommere enn vanlig undervisning, men det var langt ifra bortkastet tid. Jeg følte at jeg lærte en del, og jeg føler at jeg fikk med meg ting, og søkte etter informasjon om ting som jeg mest sansynlig aldri ville gjort ellers på eget initiativ. Bra opplegg, og absolutt noe jeg kunne gjort igjen.
Dette var hyggelig lesing for meg! :)
SvarSlettEn god del tid ble borte i ingenting den dagen. Og jeg må innrømme at jeg ikke hadde noen god følelse selv, da dagen var over. Men jeg har en dyp tro på at det er verdifullt å eksperimentere med læring. Altfor mye skoletid blir kastet bort på en velprøvd skolepraksis der en lærer snakker til seg selv (eller til klassens 3-4 mest disiplinerte elever), mens flertallet av mennesker i rommet bare drømmer seg bort mens de venter på at timen skal slutte.
Et spillopplegg kan nok være mer effektiv enn vår AC3-dag, men det gleder meg å høre at selv en (fra min side) dårlig gjennomført spilldag har hjulpet deg til å reflektere over historien.